Upp!

Om kampanjen

Den 1 september drar kampanjen Eko-september igång för sjätte året i rad! Eko-september är en återkommande kampanj för ekologisk mat och dryck. Det är 30 dagar med fokus på vinsterna med att välja ekologiskt och KRAV-märkt. Bakom Eko-september står Organic Sweden och Ekologiska Lantbrukarna.

Eko-september är en kampanj som tagits fram för att bidra till mer information och ökad kunskap om hur den ekologiska maten produceras och vad den bidrar till. Kampanjen vänder sig till konsumenter, lantbrukare, förädlingsföretag, dagligvaruhandel, grossister och alla som är intresserade av ekologisk mat.

Vi vill rikta ett särskilt tack till Kung Markatta och Lantägg som sponsrar Eko-september 2024.

Organisationerna bakom

Följande organisationer står bakom Eko-september:

Organic Sweden är en plattform för alla aktörer på ekomarknaden som vill samverka för att öka kunskapen och engagemanget för ekologisk produktion och konsumtion.

Ekologiska Lantbrukarna är intresseorganisation för Sveriges ekologiska lantbrukare. Organisationen arbetar för att regler och marknad ska utformas så att svenska ekobönder ges goda möjligheter att utveckla sina verksamheter.